Classroom2014



Home

Introductie
Project
School
Adoptieplan

Stichting
Bestuur
Doelstelling

Agenda
Nieuwsbrief
Fotogalerie
Media

Links
Kenya

Contact
Gastenboek
Sponsoren












April 2014
Verslag bouw 2 klaslokalen voor Ndriti Primary school Naro Moru.

    In April 2014 was het weer zover. Tijd voor het opstarten van een nieuw project.. Het bouwen van twee klaslokalen.

Wat vooraf ging..
In 2012 hadden de ouders van de schoolkinderen hun handen in een geslagen en het plan opgepakt om gezamelijk twee klaslokalen te bouwen. Een geweldig initiatief natuurlijk, wetende dat de financiele middelen beperkt zijn.
Ze zijn toen begonnen met inzamelen van geld en al snel kon er begonnen worden met de bouw. Dit ging niet snel, maar beetje bij beetje ontstond er toch iets moois.


1  2

Helaas door het ontbreken van voldoende geld kon men het gebouw niet afmaken, waardoor het lange tijd op een bouwval leek.

Tijdens ons vorig bezoek in 2013 waarbij we toen het sanitairgebouw hebben neergezet ontstond bij ons al het plan om de ouders te helpen dit geweldige project af te maken. Dit soort lokale initiatieven kom je heel weinigtegen in Afrika en daarom vonden wij het noodzakelijk om dit met onze steun aan te moedigen om zodoende de lokale bevolking te motiveren om vooral door te gaan met dit soort acties.

3

Dus voor ons stond vast om dit voor 2014 op de agenda te zetten. In April was het zover, Fridah is on aangekondigd vertrokken naar Kenya om dit project eigenhandig op te pakken om zodoende ook gelijk meer inzicht te krijgen inhet organiseren/inkopen van alles wat met de bouw te maken heeft.

De inkoop van de bouwmaterialen is het belangrijkst, omdat je hierbij veel geld kan besparen.

  5  5


5 

Met man en macht ging men aan het werk. Veelal waren het de ouders die het werk deden onder zeer warme omstandigheden.

5  5

Het stuckwerk wordt op de muren aangebracht. Dit is het meest kostbare van de bouw omdat het cement heel erg duur is.


5  5

Ook de vloer moest gestort worden. Eindelijk een verharde vloer en niet meer met blote voeten in de modder.

1  5

5  5

Het begint nu op een echt klaslokaal te lijken..

5

Het dak is ook opnieuw geplaatst en met nieuwe golfplaten zodat het binnen ook droog blijft.

5

Na de binnenkant is het de beurt aan de buitenkant. Van belang is het dat de klaslokalen goed afgesloten kunnen worden met zwaar materiaal. Stalen deuren en getraliede ramen.
De smid komt ter plekke het hang en sluitwerk op maat maken.
5
Daarnaast vinden wij het belangrijk om een soort overkapte veranda voorlangs het gebouw te hebben zodat het bij zware regenval niet inregent en dat de spullen droog blijven.

5

.1


5

5

  5

En dan is het eind in zicht. Tijd voor een fris kleurtje. In Kenya zijn de meeste scholen blauw, maar wij willen ons toch een beetje onderscheiden doormiddel van een afwijkend kleurtje en hebben wat oranje accenten aan laten brengen om zodoende aan te geven dat dit een beetje een Nederlandse school is.

5


5


5

En wat het mooie van dit alles is, is dat na vertrek van Fridah de ouders alweer zijn begonnen met het volgende klaslokaal gebruikmakend van het restant aan bouwmaterialen.

5

En toen was er weer school. Vakantie van de Kids was afgelopen en ze mochten meteen gebruikmaken van de twee nieuwe klaslokalen.

5

5


Al met al weer een geslaagd project.

Dank aan iedereen die de Stichting Upenedo4Kids heeft gesteund om dit mogekijk te maken.